Nyt taitaa olla aika tylsistyttää teitä, oi rakkaat lukijani, pienellä opiskelupäivityksellä, olenhan kuitenkin vielä opiskelijaäiti. Mitä siis olen tehnyt kuluvan lukuvuoden aikana? Uskon, että olette kaikki siitä erittäin kiinnostuneita.

Viimeisen vuoden ajalta, alkaen viime kesäkuusta päättyen tämän vuoden toukokuuhun, saan 127 opintopistettä. Tai 132, jos jaksan vielä raahautua toukokuussa yhteen tenttiin. Tämä käsittämätön opintopistemäärä, jota minun on vaikea uskoa todeksi, koostuu seuraavista asioista:

Gradu. Vein graduni sidottavaksi heti tammikuun alussa. Tarkastajille annetaan kuukausi aikaa lukea gradu, mutta joskus tarkastajat antavat arvosanan nopeamminkin. Niinpä aloitin nettiopsuni päivittämisen jo viikon kuluttua graduni jättämisestä, mutta tulokset tulivat vasta tasan kuukauden päästä siitä, kun olin graduni palauttanut. No, koska arvosana oli jopa parempi kuin mitä olin tavoitellut, kuukauden mittainen odotuspiina oli helppo unohtaa. Mittariin kolisi 40 opintopistettä.

Opettajan pedagogiset opinnot. Opetusharjoittelu on ollut tämän vuoden pääjuttu, mutta valitettavasti motivaationi näiden opintojen tekemiseen on matkustellut jossain kaukomailla. Opettaminen ja muiden harjoittelijoiden kanssa hengailu on ollut hauskaa, mutta kaikenlaisten seminaaritöiden, esseiden ja tenttien suorittaminen on ollut tuskallista. No, pedagogisia on jäljellä enää nelisen viikkoa, ja sitten mittari kohoaa 60 opintopisteellä.

Luova kirjoittaminen. Kuten varmaan on jo käynyt selväksi, luova kirjoittaminen on maailman hienoin oppiaine. Harmikseni en ole voinut osallistua niin monelle kurssille kuin olisin halunnut (ks. syy edellisestä kappaleesta). Olen kirjoittanut draamaa, lyhyttä proosaa, lehtiartikkeleita ja nauttinut jokaisesta sekunnista täysin rinnoin. Siitäkin olen nauttinut, että olen viime viikot taistellut hirveän kirjoittajablokin kanssa. Se nimittäin kuuluu asiaan aina silloin tällöin, kun kirjoittaa. Luova kirjoittaminen on joka tapauksessa kerryttänyt mittariani 21 opintopisteellä.

Kuusi opintopistettä jäljellä. Hmm. Olen tainnut laskea väärin. Kolme viimeisestä kuudesta tulee nimittäin estetiikan ja yleisen taiteenteorian kurssista, jonka luennoilla käyn tiistai-iltaisin nauramassa luennoitsijan vitseille. Viisi opintopistettä olen saanut fennougristiikkaan suorittamastani harjoittelusta. Tästä osiosta on mittariini luovutettu siis kahdeksan opintopistettä, ja näin ollen kokonaissaldo kohoaa 129 opintopisteeseen.

Taidan pyörtyä.

Toivottavasti raha-asiat olisivat kesällä siinä jamassa, että voin pitää kesäloman heinäkuussa.