Sairastuin vappuaattoiltana kaameaan tautiin. Ensin oli vaikea hengittää ja alkoi yskittää, ja sunnuntaina tärisinkin jo 39 asteen kuumeessa kymmenen viltin alla. Siippani oli (sopimamme mukaan - minä olin ollut juhlimassa perjantaina) yön yli vappua viettämässä, eikä häntä kuulunut kotiin. Puoliltapäivin aloin pelätä, että lapset kuolevat nälkään, kun en päässyt sohvalta ylös edes vesilasillista hakemaan. Onneksi Esikoinen alkaa olla jo niin iso, että pystyi hakemaan Vauvalle maitoa jääkaapista ja ylettyi ottamaan paahtoleivät pöydältä.

Tautini jatkui, mutta maanantaina oli vain pakko mennä tekemään viimeiset opettajaopintoihin kuuluvat suoritukset. Kävelin mäkeä ylös koululle ja oksensin rasituksesta koulun vessassa. Kesken maanantain sain Siipalta viestin, että hän oli hakenut lapset hoidosta kotiin kesken päivän - Vauva oli oksentanut.

Vauvan oksennustauti meni kuitenkin sillä ohi, ja hän meni taas tiistaina normaalisti hoitoon. Minä olin korkeassa kuumeessa sohvanpohjalla.

Keskiviikkoiltana Esikoinen sairastui oksennustautiin. Minä olin edelleen korkeassa kuumeessa. Torstaina minäkin sairastuin oksennustautiin. Yskin ja yökkäilin ja kuumeilin vuoronperään.

Perjantaina lapset vaikuttivat tervehtyneiltä. Itse olin ihan kuollut. Menin lääkäriin, mutta siellä ei selvinnyt mitään hälyttävää. Tauti pitää vain potea loppuun. Iltaa kohden olo alkoi viimeinkin kohentua.

Olemme eläneet viikon poikkeustilassa. Sillä aikaa kun olen maannut vilttien alla posket kuumetta hehkuen, Siippani on laittanut ruuat, pessyt pyykit ja tiskit, laittanut lapset nukkumaan, siivonnut oksennukset, vaihtanut lakanat, ravannut yöllä yläkerrassa lasten luona... Voin sanoa, että kun lapsi oksentaa viisi kertaa yön aikana, lakanapyykkiä ja yrjön siivoamista kyllä riittää. Kaiken tämän keskellä Siippani ehti kirjoittaa myös erään opintokurssinsa loppuraportin!

Kaikki kunnia ja kiitos Siipalleni siis! Varsinkin kun tänä aamuna hän sairastui oksennustautiin.

Mikä onni, että minulla on ensimmäinen kuumeeton päivä. Jaksoin viedä Vauvan kävelylle korttelin ympäri ja kaivaa hiekkaa hiekkalaatikossa. Keittiönkin siivosin ja pesin pari pyykkikoneellista oksennusta pois lakanoista ja vaatteista.

Toivottavasti ei enää koskaan tällaista viikkoa.