Viime vuoteen asti kuuntelin todella harvoin musiikkia. Minulla ei ollut enää cd-soitinta, ja kaikki musiikkini oli säilötty vanhanaikaisiin cd-kiekkoihin. Jos joskus kuuntelin jotain, musanautintoni katkesi kyllä tehokkaasti lasten riitelyyn, riehuntaan tai valitukseen huonosta musiikista. Sitten kuunneltiinkin Fröbelin palikoita, jotta lapset unohtaisivat riitansa ja valituksensa.

Viime vuonna hankin itselleni Spotifyn. Se oli lahja minulle minulta siitä hyvästä, että olin tehnyt niin hyvän tutkimussuunnitelman, että minulle myönnettiin 25 000 euron tutkimusapuraha. Siitä lähtien olen taas kuunnellut enemmän musiikkia.

Aina tosin ei tee mieli kuunnella musiikkia. Huomaan haluavani musiikkia lähinnä silloin, kun suunnittelen romaania tai elän suurten tunteiden pyörteissä.

Nightwish toimii minulla aina (ja joulukuussa pääsen konserttiin!), mutta viime aikoina olen fiilistellyt muutakin musaa, vanhaa ja jotain uuttakin. Alla lista tämän hetken suosikeistani kommenttien kera.

Laura Närhi: Hetken tie on kevyt. Viime kesän haikeaa fiilistelyä.

Auri: Night 13. Romaanikässärini päähenkilön tunnari.

Delain: We Are The Others. Samaistun ja ajattelen.

Tuure Borelius: Lätkäjätkä-Ville. Tätä kuuntelen yhdessä Kuopuksen kanssa: "Äiti, haluan kuulla sen Villen!"

Battle Beast: Sea of dreams. Kun kirjoittaa sydämen särkymisestä. Suunnittelin romaanikässärini karmeimman ja hienoimman kohtauksen tätä kuunnellessani. Ja sydämeni särkyi moneen kertaan.

Timo Rautiainen: Hiljaisen talven lapsi. Tuomas Holopaisen käsialaa, ikisuosikki. Muuta ei tarvinne sanoa.

Within Temptation: Iron. Tsemppibiisi. Minun ja päähenkilöideni.

The Weeknd: High For This. Skam, Isak ja Even.

Cascada: Everytime we touch. Googleta "Everytime we touch Legolas Aragorn" and you know why.

Black Heaven: Niemand. Kun ahdistaa. Tänään oli sellainen päivä.

Teleks: Siivet. Kyllä arvet paranevat, ja sitten voi taas lentää.

Seuraavaksi olisi haussa lisää sydänsurubiisejä, sillä seuraava romaani on jo mietinnässä, ja siinä onnettomalla rakkaudella lienee suuri sija (minulla on jo kursorisesti hahmoteltuna alku, keskikohta ja loppu sekä kolme henkilöä - kolmiodraamako lie tulossa?). Ehdota siis omat haikeilubiisisi!