Olen ollut töissä neljä viikkoa kesälomani loppumisen jälkeen. Kun aloitin elokuussa työt, tehtävää oli valtavasti.

Aloitin kirjoittamalla tutkimussuunnitelmaa tulevaa postdoc-tutkimustani varten. Minulla on tosi hyvä ja kiinnostava tutkimusidea! Elokuussa oli yhden säätiön apurahahaku, syyskuussa on seuraavan ja lokakuussa sitä seuraavan. Elokuun hakuun lähetin jo hakemuksen, ja siihen kirjoittamaani tutkimussuunnitelmaa voin varmaan käyttää myös lokakuun haussa, koska muistaakseni suunnitelman maksimipituus lokakuun haussa on sama kuin elokuun säätiöllä. Olen myös kirjoittanut syyskuun hakemukseen tulevan tutkimussuunnitelman sen pituiseksi kuin kyseisessä haussa vaaditaan. Apurahahakuun liittyen olen muun muassa käyttänyt yhden kokonaisen työpäivän hakemukseen tulevan tiivistelmän kirjoittamiseen: tiivistelmä saa olla enintään tasan 1500 merkkiä, joten viilattavaa riitti seitsemän tuntia, että sain liiat merkit pois.

Olen loman jälkeen kirjoittanut apurahahakemusta yhteen toiseenkin projektiin, jota suunnittelen yhdessä kollegani kanssa. Tästä projektista en kuitenkaan vielä halua paljastaa enempää. Paitsi että olen siitä tosi innoissani!

Olen leipätyöni ohella erään tieteellisen aikakauslehden toimitussihteeri, ja tulevan numeron toimittamiseen on kulunut myös aika paljon aikaa, mutta nyt sekin alkaa olla melko mainiossa kunnossa.

Tulevalle väitöskirjalleni taas en ole voinut tehdä oikeastaan mitään. Siirsin vähän aikaa sitten käsikirjoituksen sen julkaisusarjan templaattiin, jossa väitöskirja aikanaan julkaistaan. Olen käynyt läpi myös lähdeluetteloa teknisestä näkökulmasta ja korjannut joitain kirjoitusvirheitä. Muita muutoksia en voi tehdä, ennen kuin saan esitarkastuslausunnot.

Opetan tänä syksynä yhden kurssin yliopistolla, mistä olen myös ääreisinnoissani. Niin innoissani, että olen tehnyt jo kaikki luennot valmiiksi. Enää niiden viimeistely puuttuu, mutta sen voin tehdä vasta, kun kurssi on jo käynnissä. Käyn seuraavan luennon materiaalit läpi aina edellisen luennon jälkeen, jotta voin tehdä muutoksia luentoon, jos edellisen kerran jälkeen sellainen tarve tulee.

Niin, että olen oikeastaan tehnyt kaikki työt, mitä voin tehdä. Aivan kummallinen fiilis, kun neljän vuoden ajan on koko ajan ollut kiire ja hirveästi hommaa, ja nyt yhtäkkiä ei ole mitään. Siis kirjaimellisesti ei mitään.

Niin, että mitäs nyt sitten? Voisinko aloittaa viikonlopun vieton jo nyt ja kirjoittaa vaikka romaania?